Januar måned 2011
Foto. Gudmund Liebach

Uddrag.
Akvarel - Tegning - Grafik.

Dyrket musik, maling og tegning, siden barne og ungdomsårene i Karup - Midtjylland.
Ofte har jeg igennem årene travet rundt i den storslåede jyske natur, medbringende min blyant og malekasse.
Arbejder på alle årstider i alt slags vejr ude i landskabet, at nemme stedets sjæl - direkte udførte landskabsstudier,
og tanker til værkstedsarbejder.

Materialets stoflighed. Simple udtryk, farver og former.

Grafisk fladform - med egne fremstillede jordfarver, bindemidler,
opløsningsmidler, ætsningsmidler og elementer.
Materialernes egne iboende egenskaber og underliggende liv.
Male og studierejse i Sydfrankrig gav mig kunstneriske oplevelser - inspiration til, at arbejde med materialer og
jordelementer, nogle af dem er fra de gamle okkerminer i Roussillon.

Elev af maler og grafiker Knud Laursen, perioder over flere år. Malerne Gerald Franijeur og Inge Lis Jørgensen - perioder.

Modtaget brev.
Flemming Liebach Nielsen kom som ganske ung på min maleskole i Herning. Fra allerførste dag viste han stor interesse og
talent for både at tegne og male. Gennem årene har han udviklet talentet med stor følsomhed.
Det er fortrinsvis akvarel, der er hans foretrukne udtryksform - i virkelighed det allersværeste medie, som han med indfølelse
og personlig tolkning mestrer. Han har en klar fornemmelse for farvernes indbyrdes værdi, og kan med hastige velovervejede
strøg fortælle om sin oplevelse i naturen.
Han tegner og forenkler, og giver os en klar fornemmelse af hvad han har brug for, når et billede skal fungere.
2012. Maler & grafiker. Knud Laursen.

Maling - Musik.
Man støder ofte ind i grænser, når man forsøger sig med malekunsten. Det kan være grænser, der findes hos en selv. Man kan
have svært ved at lade være med at gengive motivet så præcist og nøjagtig som man ser det. Men hvad er det man ser? Er
det udelukkende øjnene, der bestemmer hvad man ser og derved sætte en grænse for, hvordan man kan formidle udtrykket
videre lærredet - papiret eller andet materiale.
Hvis man lytter til musik, er man selvfølgelig afhængig af ørene. Hørelsen er selve den sans, der opfatter musikken. Men uden et
følelsesapparat til at filtrere og bearbejde indtrykket af et væld af toner, forbliver musikken gold og ligegyldig.
Synet er selvfølgelig den sans, malere bruger til at opfatte et motiv, Men uden et filter af følelser forbliver motivet, som med
musikken goldt og ligegyldigt. Først når motivet har været igennem følelsesapparatet, og det har bearbejdet motivet, og når
ens nysgerrighed har sat motivet på prøve, har man udfordret sig selv.
Når man har turdet gå til grænsen - og måske et lille skridt over - åbner man for en mulighed, og så ser man eller tænker måske
noget nyt. Ens syn er blevet anderledes; grænsen er rykket.

Censurerede udstillinger - Jurybedømte.
1986. Galleri Rampelys - Silkeborg.
1988. Ringkøbing Amts forårsudstilling. Arbejde valgt til plakat og katalogets forside.
2005. Kunstforeningen Limfjordens forårsudstilling. Gimsinghoved Kunst og Kulturcenter.
2014-15. Nordisk Akvarelselskabs Internetudstilling.


Omtalt i bøgerne. Den Sorte Kunst Hardsyssel anden udgave og Karup Fladen af Tage Lier Hansen, hvor min
Far Thomas Christian Nielsen der også malede er omtalt.
Modtaget følgende brev ved afregning af købte billeder. Jeg vil gerne benytte lejligheden til, at takke for sendte serigrafi fra
Skagen, det er også meget smukt. Kirsten Nielsen - Nykredit Kunstforening 1989.
Indbudt som deltager af Ikast kunstforening. Repræsenteret med værker på udstilling Tornion kunstforening, Finland 1992.
Illustreret folder for Klosterlund Museum og Naturcenter. Klosterlund Museum i Stenholt skov - En oplevelse for hele familien 1998.
Forfattet artiklen om kunstmaleren Alfred Märtens. Kunstnerhjemmet i Karup. Bragt i kunstavisen nr. 9 - 2007.
Udstillet. Midt Vestjydske kunstneres sommerudstilling - Musikteatrets galleri, Holstebro 2007.
Kunstanmeldt i kunstavisen nr. 6 - 2007, fra udstillingen Musik Teatrets Galleri, Holstebro. Akvarel. Vinterhimlen over snelandskab
ved Klosterlund er en akvarel der står stærkt i farvernes dæmpede lyssætning. Erik Madsen - Kunstanmelder.
De tre Jyder. Klosterlund Museum og Naturcenter 2010. Karup ugeavis - Karup minder. Egne værker og fra min private samling,
malere der også arbejdede i disse områder 2011. De tre jyder. Kirsten Kjærs Museum, Thy 2012. Kulturhuset i Engesvang 2013.
Vestjydske Kunstneres efterårsudstilling 2008 - 09 -11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 Jens Nielsen og Olivia Holm Møllers Museum, Holstebro.
Galleriet Ikast Bibliotek. Materialets stoflighed - keramik og billeder. Udstillet sammen med keramiker Anna Bjerre 2017.
Vestjydske Kunstneres Forårs og efterårsudstilling. Huset for Kunst og Design, Holstebro 2017.
Vestjydske Kunstnere. Gruppe i september måned. Doverodde Købmandsgaard, Thy 2017.
Omtale af udstillingen - Thy turistavis. Vist billede af akvarellen. Etude - Grazioso rød okker.

Medlem. Vestjydske Kunstnere. Nordiska akvarellsällskapet.