Kunstnerhjemmet i
Karup.
Kunstmaleren Alfred Märtens, en af det Jyske landskabs ypperste
skildrere.
Den 26 November 2006 er det 70 år siden, at Kunstmaleren Alfred Märtens
døde kun 48 år gammel i hjemmet i Karup, nuværende adresse Åvej 6.
Alfred Märtens blev begravet på Karup Kirkegård, og det smukke
kunstneriske udførte gamle trækors der blev sat med årstal og navn står
endnu smukt mærket af tidens tand, på gravstedet ved syd/øst enden af Karup Kirke.
Alfred Märtens blev født den 25. Juni, 1888 i Hyrup Skov i Stouby ved
Juelsminde. I 1898 flyttede forældrene til Juelsminde, hvor faderen
etablerede sig som købmand. Ved en personlig samtale jeg havde i 1980
med en nær slægtning Onklen Hugo Märtens i Juelsminde, fortæller han
blandt andet følgende. Alfred Märtens blev som ung uddannet
bygningsmaler, men interessen for maleriet som begyndte allerede tidligt
som dreng, lagde mere og mere beslag på hans opmærksomhed hvilket ikke
helt behagede forældrene, men de måtte bøje sig, for trangen for det
blev så stor at han opgav håndværket for udelukkende fremover, at
koncentrere sig om malerkunsten.
Heden optog og betød meget for Alfred Märtens i maleriet, og omkring
1910 flyttede han ud på Rygbjerg hede ved Randbøl i et lille træhus han
ved fælles hjælp selv havde bygget, og derude i disse områder arbejdede
han ihærdigt med malerpenslen. Formentlig samme sted nogle få år senere
fik han istedet bygget et lidt lavt aflangt hvidkalket murstenshus med
stråtag som indeholdt både privaten og Atelier. Han opkaldte huset ”TY I
LY ”.
I
1922 blev han gift med Kunst håndvæverske Karen Munk, og i 1935 fødte
hun deres eneste barn, sønnen Thomas Märtens.
Tidligt allerede ca. omkring 1920 havde Alfred Märtens fået kendskab til
de smukke maleriske områder i og omkring Karup, ved Kirken, åen, samt
hede arealerne, og ofte drog han derop cyklende eller rejste med toget,
og når han var så langt ude efter motiverne, boede han de første år på
det dengang gamle Karup hotel nuværende adresse Østergade 10, og derfra
tog han så ud med malerkassen.
Sidst i 20erne havde han også taget motiver fra Limfjords egnene op,
mødet med Himmerlands sol, blæst i forår og sommer, var også den store
oplevelse for hedens maler.
At han nu også indimellem kunne komme længere omkring, var ikke mere et
problem for der var blevet råd til at købe bil, salget og efterspørgslen
af billederne gik godt, til privatsamlere og museer, og priserne var
efter datidens forhold meget gode.
Alfred Märtens bidrog end videre med mange interiør og portrætbilleder,
og var også en fremragende maler og fortolker inden for dette område,
hvor han som ekspressionist udtrykte sig i en form der er stærk bundet
til det romantiske og naturalistiske.
Han havde den medfødte evne, at kunne trænge ind bag motivet, indleve
sig i stemningen og oplevelsen i det arbejde han var i gang med, en
kunstner der viste et sjældent blik for sans og mennesker, yderligere
ført frem af tegningens mesterskab, hvor farven derefter dyb og mættet
blev sat på lærredet med spartelkniv eller pensel Al prima, noget af den
sværeste form indenfor malerkunsten.
I
1932 købte Alfred Märtens nuværende adresse Åvej 6, den gamle skole i
Karup af Ane Stordal.
Først i sommeren 1936 flyttede han permanent med familien dertil, skolen
var da ombygget efter behov, privaten efter tidens stil, og et stort
flot Atelier var blevet tilbygget huset.
Kun kort tid fik Alfred Märtens der lov, at arbejde i sit nye Atelier
som han havde glædet sig meget til, da udviklingen på det kunstneriske
område sluttede så brat ved hans pludselige død i hjemmet samme år. Han
havde akut fået en voldsom lungebetændelse med høj feber, det varede kun
et døgn inden han gled over i bevistheden, og han var selv klar over
dødens nærhed da den indtraf i hjemmet, og de sidste ord han sagde var,
hvordan har lille Thomas det.
Hans kone var indlagt på Viborg sygehus og var blevet opereret, hvortil
der blevet ringet om den pludselig alvorlige tilstand, og hun blev i
hast med ambulancen kørt tilbage til hjemmet i Karup, men nåede ikke
frem inden døden var indtrådt.
Kisten blev dagen efter fra privaten ført over i Atelieret, hvor den
stod blomstersmykket indtil begravelsen ved siden af staffeliet, med det
sidste billede fra hans hånd.
I
dag står der nu på gravstedet ved siden af det gamle trækors endnu et
minde, nemlig en lille gravsten over sønnen Thomas som døde 23/8 1995.
Alfred Märtens var også en forkæmper for hede fredninger og derigennem
for de landskabelige æstetiske værdier, og han var blandt andet med
initiativtager til fredningen af Karup kirke bakke, og ved ombygningen
af den gamle skole med Atelieret, tog han meget hensyn til denne.
Litteratur, om Alfred Märtens.
I
ny Dansk Billedkunst 1957, artikel skrevet af kunsthistoriker Niels Th.
Mortensen.
Uddrag af citat. Sine iagttagelser sammensmelter han i en stor bred
form, sat op i brede spartelstrøg, men med en helt personlig blank tone.
Man kan måske bedst give et indtryk af denne særprægede jyske maler ved
at følge årene op gennem hans motivverden, fra de første forsigtige
mørke billeder, hvor man famler sig frem i den gryede dag langs sandede
vejspor, gennem golde egnes ensformige brune og grågrønne marker, af og
til går man forbi et menneske med tillukket ansigt - en aftægtsmand der
stavrer af sted til en knortet kæp, en kartoffeloptager, der går tungt
bøjet over sin gråhvide ager, en boelsmand, der pløjer heden op, en ung
pige, der sidder og drømmer udenfor et falde færdig hus, men ellers
møder man kun stilhed og ofte knugende ensomhed.
Men hen ad middagstid når vi op på de store vidder, landet flader sig ud
i bakker og dale, solen står højt på den metalblå himmel, lyngens røde
blomster har foldet sig ud, Karup å strømmer i brede, rolige bugtninger
gennem engens gule og grønne bund, en enlig, kullet Kirke lyser hvidt i
horisonten. Nede ved åen ser vi toggerfiskerne med deres lange stænger.
Det er søndag, nu ringer der til eftermiddagsgudstjeneste oppe fra Karup
Kirke. I små flokke kommer folk gående op imod den, til sidst præsten,
hvis høje sorte hat skinner blank og højtideligt i det ubarmhjertelige
solskin. Ingen træer skygger, hele landet ligger åbent for vore øjne.
Citat slut.
Den Sødringske landskabspræmie, vistnok 1927.
Vejle amts årbøger 1933.
Separat udstilling i København 1933. Fine anmeldelser af Kai Flor og
Preben Wilmann.
Weilbachs kunstnerleksikon 1949.
Knud Eel. Alfred Märtens 1888-1936 i kunst nummer 7.
Ny dansk billedkunst 1957.
Karup Turistforening, Alfred Märtens mindeudstilling på Karup Hotel
1959.
Dansk billedkunst 1964.
Niels Th. Mortensen. Vejle kunstnere gennem 75 år 1977.
Niels Ohrt. Salighed, en tendens i 30,ernes dansk landskabsmaleri.
Udstillingskatalog Vejle kunstmuseum 1985.
Blichers egnens museum i Thorning, Alfred Märtens udstilling 1987.
Jubilæums udstilling med Alfred Märtens, Karup kommune 25 år 1995.
Diverse omtaler og udstillingsanmeldelser i dagblade op gennem årene,
samt nekrologer omkring November 1936.
I
1922 debuterede Alfred Märtens, og blev optaget på den fornemme
censurerede Charlottenborg Forårsudstilling. Udstillede der også i årene
1923- 1924-1927-1928-1930-1931-1935-1936.
Flemming Liebach Nielsen. 2006 |
For en halv snes år siden stod en ung og ængstelig maler i nærheden af
sine billeder på Charlottenborg Forårsudstilling. Formanden for
udstillingskomiteen havde samlet nye kunstvenner om sig, og den unge
maler hørte ham sige:
Det bedste portræt her er lavet af en ung jyde, jeg kender ham ikke, han
hedder Märtens og så viste han sine venner Märtens portræt af Esper
Tækki, og man blev hurtig enig om at udstillingskomiteens formand havde
haft ret til, at rose portrættet stærkt. Det var første gang Märtens
udstillede. Da han lidt efter mødte komiteformanden, præsenterede han
sig, et venskab for livet blev sluttet.
I
går kom jeg til hans dør siger maleren Chr.Lyngbo til os. Vi skulle male
sammen. Men det var ikke Märtens der kom ud i døren, da jeg bankede på.
Det var en sygeplejerske som sagde Märtens er død.
Jeg havde glædet mig til at besøge ham. Vi har altid haft det godt
sammen. Vi opfattede kunsten på nogenlunde samme måde, selv om vi var
forskellige i vores udtryk. Vi kunne med udbytte veksle tanker med
hinanden.
Hvorfor skulle han dog dø så tidligt, fortsatte den gamle maler, nu
havde han lige fået sig et nyt hjem og havde sikkert fundet sig en
virkeplads, hvor han rigtig kunne udfolde sine evner. Vi har flere gange
malet sammen. Han var en god kammerat, aldrig bange for, at vise mig de
motiver, han selv holdt mest af, og heller ikke bange for, at anbefale
mine billeder til sine egne købere.
Kilde, Viborg Stift Folkeblad
1936.
Karupfladens
fortolkere.
Karups kullede Kirke samt den smukke ådal og de tilstødende hedeflader,
har både i fortiden og nutidens forløb tiltrukket mange kunstudøvere.
I
flere tilfælde ligesom hvor andre kunstnerkolonier er opstået, har denne
egn i kraft af sin specielle natur, sit miljø sin historiske atmosfære,
inspireret både digtere og kunstmalere i en sådan grad, at deres kunst
er stærkt præget deraf.
Er man interesseret i at læse noget fra disse områder, kan jeg anbefale
nedenstående bøger m.m.
Langs Karup AA af
Niels Mogensen, udgivet af forlaget Svalebøgen 1994. ISBN 87-985134-0-0.
Karup Fladen af
Tage Lier Hansen, Ikast Bogtrykkeri. ISBN 87-981067-2-4.
To sangere fra den Jyske hede af Jens Henrik Kuodal. Efter optegnelser i
Dansk
Folkemindesamling af Evald Tang Kristensen.1874 ISBN 87-87897-66-0 ISBN 0109-7083.
Fra Alheden af
Chr.Jacobsen. Illustrationer af Jørn Birkeholm, Kølvrå ISBN 87-983613-0-9.
Fra Alheden. Vald
Andersen. Lyng-Landbrug-Plantager. Poul Kristensen. Herning MCMLXXX.
En dag på heden af
John Jedbo. Fra en vandretur over Alheden 1978. ISBN 87-01-90531-7.
Midtjylland i tekst
og tegning. H.Schibbye. Tegning af J. Mathiesen, Kølvrå. Udgivet
af Karup Kølvrå
Turistforening 1968.
Ansigter fra
Heden. Skildret i Ord og Billeder af Tage Heft. Forlaget Danmark
København 1940.
De Jyders Land. Achton Friis med illustrationer af Johannes Larsen og
forfatteren,
bind 1. Grafisk Forlag, København.
Kirkeavisen 1485-1985. Karup Menighedsråd. Eget forlag-1985. ISBN
87-9820112-1-2.
Sagn og Skikke på Karup Heden i svunden tid. Af Th. Sørensen. Udgivet af
Lokal Historisk
Forening for Karup Kommune 1995. ISBN 87-985985-0-2.
Artikel i Jyllandsposten torsdag den 11. april 1957. Karups Jacob
Skomager har gratis forskønnet Anlæget,
i dag hylder Byen ham samtidig med, at den fejrer Borger og
Håndværkerforeningens 50 Aars Jubilæum.
Rugens sange af Jeppe
Aakjær, side 166 - Karup AA. Udgivet af Nordisk Forlag i København, MCMXXXXVI.
Kulturlivsbilleder fra egnen og Karup å, artikel med mange historiske
beretninger. Artiklen i Silkeborg avis
lørdag den 16. November 1968, forfattet af
Anton Jepsen i Gjern.
Karup i Focus. Brochure og kort, Karup Alheden - Blichersegn Jyllands
Hjerte - udgivet af Karup Turistforening,
trykt af Central Trykkeriet i Karup 1969. Illustreret med
tegninger i brochuren af Barber Thomas Nielsen i Karup.
Karup Dens Kirke og Dens Helligkilde, af Lærer J. P. Wammen 1911. Genoptrykt 1965 på foranledning af
Karup - Kølvraa Turistforening, trykt i Viborg Stifts Folkeblads Bogtrykkeri.
Artikel i Kjellerup Tidende, tirsdag den 21. februar 2001. Jeppe Aakjær
- nogle beretninger fra egnen, forfattet
af Inger Merstrand,
Lokalhistorisk Forening i Karup.
Hellig Kilden i Karup. Brochure. Tekst og opsætning af Inger Merstrand,
Lokalhistorisk Arkiv i Karup
Karup egnens malere igennem tiderne.
På denne side vil jeg efterhånden vise flere malere som har været
tiltrukket af Karup egnen i den storslåede natur,
når jeg finder dem som interesserer mig og jeg fatter interesse for.
Jeg kendte en del af malerne, og stod som dreng beundrende og så på når
de malede i områderne ved Kirken og åen. Det gav mig gode oplevelser
og inspiration til selv, at arbejde med tingene.
Når jeg kom fra skole gik jeg ofte hen til Far i frisørsalonen, der og i
hjemmet sad vi ofte og hyggede os med at tegne og male. Noget af disse
ting vi dengang lavede sammen er bevaret det har jeg, kærlige
varmeste minder.
Vil indlede dette afsnit med følgende digt af Jeppe Aakjær, fra bogen
Rugens Sange.
Ellevte udgave.
Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag, MCMXXXXVI. 1ste vers side 166. Fik
bogen i konfirmationsgave af min Mor og Far.
|
Karup Aa
Nu bleges Himlen, for Sol er nede,
og alt Kvæget ædt Bugen trind;
der lugtes Pors fra den nære Hede;
og Høduft driver for dugtung Vind.
glad Hyrdedrengen paa Vajsen synger,
mens Aftengjøgen en Skræppe tynge
og Vibeflokken sin Kile slynger
med hæse Skrig over Karup Aa. |
|
 |
|
Eget privateje.
Alfred Ove Märtens brevkort. Præsten på vej til gudstjeneste i
Karup Kirke 1931
Fotografi af olie maleri klæbet på karton, sendt til maler
vennen Søren Mikkelsen i Skygge
|
|
 |
|
Står
skrevet på bagsiden af ovenstående brevkort
|
|
 |
|
Søren Mikkelsen, Skygge. Blyant.
Hånden 1917
Eget privateje, skitsehæfte fra 1916-17, med 19 tegninger
|
|
 |
|
Eget
privateje. Søren
Mikkelsen, Skygge. Blyant. Vinterparti fra Skygge. 1917
Fra ovenstående skitsehæfte
|
|
 |
|
Eget
privateje. Søren
Mikkelsen, Skygge. Blyant. Mod Skygge Nedergaard overfor bakken
Fra ovenstående skitsehæfte
|
|
Interessante artikler
skrevet om Maleren Søren Mikkelsen, af
Historiker Freddy Boysen.
Maleren og
mennesket Søren Mikkelsen,
kan ses på
link nederst på siden under specielle hjemmesider.
|
|
 |
|
Knud Eel. Ved Karup 1936. Aften, Fiskende drenge ved Karup å. Str
20x27 cm
En af Alfred Märtens malervenner, Pensel-tusch. Gulliggråt tapet
Litteratur. Knud Eel om Alfred Märtens. I Kunst nr. 7
|
|
 |
|
Olie maleri. Agnes Phillipsen. Vinterdag fra åen ved den gamle bro mod
Karup kirke |
|
Agnes Phillipsen
boede livet igennem på slægtsgården Åløkke, som ligger ned til Karup å i
Høgild. Hun var ugift og hjalp til med landbruget.
Hun interesserede sig
for malerkunsten, og begyndte da tiden blev til det i en ret sen alder
for alvor, at tage fat med den. Hun dyrkede den uden oplæring, men blev
inspireret af de malere der kom til området. Især blev hun meget
inspireret af Kunstmaleren Carl Ejner Jacobsen, der livet igennem malede
der. Han dyrkede også fiskeriet, var en meget dygtig lystfisker.
Omtalt i bogen,
Langs Karup Å. Æ Kunstmåler side 73.
Agnes Phillipsen havde meget stærke
følelser for ådalens natur med sin indlevelse i denne, det kommer stærk til
udtryk i hendes billeder, talentet for de fine melodiøse farveholdninger.
Som ung malede jeg og fiskede der, og gør det endnu.
Jeg kendte Agnes Phillipsen, en meget stille og venlig person at føre samtaler med, og jeg er sikker på, at billederne
er udført med stor kærlighed fra hendes inderste jeg, når hun stod derude
i sit livs landskab med malerpenslen og fortolkede stemningerne,
naturindtrykkene så
smukt på sin helt egen drømmeagtige og dybe følelsesmæssige måde, Forår,
Sommer, Efterår og Vinter, ved Fødegården og Karup Å |
 |
|
Johan Rohde 1856-1935. Olie på Lærred str. 52,5x60,5 cm. Søndag ved Karup
Kirke 1889
Tilhører Randers Kunstmuseum |
|
 |
|
Privateje. Olie
maleri str. 26x42 cm. Thomas Christian Nielsen
Malet. ca 1969. Vinterdag, børn skøjter på mølledammen i Karup
Nogle billeder, signeret med slægtsnavnene Libak - Liebach. Billedet ejes af
min broder, Gudmund Liebach
Omtalt i bogen Karupfladen. Illustreret folderen Karup i Focus, for
Karup Turistforening
Far er født i Vendsyssel på slægtsgården gården Libak i Hjelmsted ved Serritslev, og
opvoksede der
Uddrag fra Fars Dagbog
Karup den 27/11 - 46
I stille Dage vandrer Tanker sommetider baade hid og did, netop i disse
Dage har der været stille
her i Forretningen og min Tanker har været paa Vandring tilbage i Tiden,
og jeg mindes mit
Barndomshjem. Der var Skoven derhjemme og Markerne som for os, da vi
var Børn var mægtig
store, til tider kommer der Lyst og Trang i een til at gense disse
Steder, men det er vel saa
naturligt hvad der er langt borte, længes man mest efter |
|
Billedet er malet
af min Far som var autodidakt, malede meget livet igennem i sin fritid,
og på hans mange daglige traveture morgen og aften rundt i området,
hentede han inspiration til sine billeder, som han gennemarbejdede meget
i sine tanker, før han gik i gang med dem. Han havde meget stærke følelser for de motiver han valgte, og en medfødt
evne og talent, for sin koloristiske sans med fornemmelsen for
farvesammensætningerne, at indfange stemningen i et uforglemmeligt og
interessant smukt øjebliksbillede, iagttagelse som følelse var det han
stod for.
For Far var
enhver naturbeskrivelse både i sine digte og maleri en selvsagt fortolkning, fortælling af emnet med en kærlighed og sansning fra sit inderste jeg.
Far har i sin dagbog tegnet et billede med en stor sol der næsten fylder
hele tegningen, og under solen flygtig skitseret strejfet af landskabet.
Han skriver om sit arbejde med maleriet, om tegningen imellem de skrevne
linjer.
Karup den. 5/11 - 63
Midt under en klipning her i middagsstunden, stod det klart for mig hvad
jeg vil med at male, som jeg har fumlet og tumlet med i mange år, ved en
lille skitse her, skal jeg illustrere det. En central ting i mine
tanker, fylder mig når jeg maler, her altså solen, det andet er af
sekundær.
Drev herre og dame frisørsalonen Østergade 1. Karup i mange år, 1936 -72, der blev jeg
udlært som frisør. Far blev
i daglig tale altid kaldt Barber Nielsen.
Far 1912 - 1974. Mor 1915 - 1995. Gravsted Karup Kirke. På
naturgravstenen som jeg fandt ude i landskabet er sat nedenstående smukke lille vers, følsomme
eftertænksomme ord. Digtet er skrevet af Far.
Skønne drømme
Fødes dør
Livet leves
Nu som før.
Den lille naturgravsten som står foran fandt jeg også ude i landskabet.
På den et lille digt jeg har skrevet, tiltænkt fra os søskende.
Kærlighed til os
Kærlighed til jer
Kærlighed i al evighed.
|
 |
|
Privateje akvarel str. 24,5x34,5 cm. Flemming Nielsen. Skønt minde oktober 1995
Dejlig efterårsdag fra kirkebakken mod Karup Kirke
|
|
|
Digt fra min skriveskuffe, de fire årstider.
En personlig hilsen til Karup Kirke.
Efterår.
Stormen
raser, så jeg er ved at gå op i mine fuger
regnen den pisker, på mine hvidkalkede mure
et lyn jager frem, og er ved at få mig ned med nakken
åh! hvor jeg ryster og fryser, heroppe på bakken.
Vinter.
Snefnuggene daler, så sagte fra Himlen ned
mange kommer i dag og besøger mig, og de ved
det er Juleaftensdag, jeg er klædt i helt hvidt skrud
en dejlig varme i gir min krop, tak skal i ha for gæstebud.
Forår.
Hvor har jeg dog set meget, både trist og godt
og sikken evighed jeg her har stået, mig gamle knot
meget kunne jeg fortælle, som du måske gerne ville vide
dog ej jeg det kan, men atter igen det grønnes ved min side.
Sommer.
Solens stråler, varmer og skinner ned over mig store hus
det er som man føler, lykkens dejlige rus
slægt til slægt, jeg stadig følger i tiden der går og gik
Ja! mig gamle Karup Kirke, på bakken min skæbne fik.
Digtet
skrevet 31. maj 1979. Flemming Nielsen.
2006. Fået bevilget
slægtsnavnet Liebach som mellemnavn.
Interessen for musik og maling har jeg fået igennem mine forældre. I
hjemmet havde vi klaver som Mor spillede på, hun var
meget musikalsk havde en smuk sangstemme og formåede efter gehør og sine
indre følelser, at fortolke melodierne i et følsomt og egent smukt
klaverspil. Vi nød det i hjemmet på Østergade 32, når Mor satte sig ved klaveret og
spillede og sang for os. Far spillede violin, malede og skrev nogle smukke
eftertænksomme digte og fortællinger om sine tanker og følelser, fra
noget af livet i hverdagen. Jeg var ikke mere end omkring 11 år,
da han gav mig opgaver med at tegne figurer, sad nede ved ham i
frisørsalonen Østergade 1 og tegnede dem, når jeg kom hjem fra skole.
Jeg nød at sidde og tegne der, og når jeg var færdig med tegningen
bedømte Far dem, og ofte var det gode ord, og jeg blev stolt. Har nogle få ting af disse i mine gemmer.
Et vers jeg har skrevet i 1977, med noget om min ungdomstid i Karup.
Erindring! om Karup Kirke og å.
De skønneste ture, ved åen og kirken jeg gik
og der mange motiver, til maleriet jeg fik
at føle være i et med naturen, en oplevelse så skøn
en rigdom af lykke, ja det var som en drøm.
|
|
 |
|
Eget privateje. Olie maleri str.
30x41 cm. Carl Ejner Jacobsen
Signeret. C. E Jacobsen 88. Karup å
Billedet er malet efteråret den 8. August
1988. Motivet fra
Phillipsen åstykket i Høgild
Omtalt i bøgerne Karupfladen og Langs Karup å. Artiklen side 73. Æ
Kunstmåler |
|
Denne dejlige efterårsdag om
formiddagen var jeg også ved Karup å i Høgild, nede ved Phillipsen
åstykket. Carl Ejnar Jacobsen stod ikke langt fra mig, han malede olie
jeg akvarel.
Vi aftalte at spise frokost sammen, og ved denne tid satte vi os noget
tilbage fra åen i en skovtykning på en bakke og nød udsigten ned over
engdragene og åen. Efter frokosten begyndte vi igen at male, og gik igen
ned til åen.
Han malede det første billede færdigt om formiddagen, og begyndte på et
nyt i nærheden af det første malede motiv. Efter nogen tid gik jeg hen og
talte med ham, og så på han malede billedet færdigt.
Vi pakkede derefter vores malergrej sammen og gik op til vores biler,
som stod parkeret ikke langt fra åen, ved Johannes Phillipsens gård.
Medens vi der stod og talte sammen om maleri og farver, skrev han ned og
gav mig sedlen med farveskalaen, som han brugte til sine
landskabsbilleder. Jeg syntes det var en lille fin historie, og tænkte
på hvordan jeg måske også kunne få det malede billede med hjem som jeg
så han arbejdede på,
og spurgte ham om jeg kunne købe det.
Han svarede mig det ikke var indrammet og tørt endnu, det gjorde
ingenting sagde jeg, det kunne jeg selv få indrammet, og det kunne bare
tørre færdig hos mig. Efter nogen tids debat frem og tilbage, fik jeg
købt billedet. Fik ham også til at signere det med årstallet, selvom han
sagde det plejede han ikke at gøre, og dette var en undtagelse over for
mig.
Et hyggeligt malertræf, på en dejlig begyndende efterårsdag med malergrejet
ved Karup å i Høgild.
|
|
|
|
Træsnit, Henry Bailum. Toggerfisker, Aftenstund ved Karup Aa nedenfor
Karup Kirke |
|
Publikationen er udført i Johansens Bogtrykkeri, Holstebro 1968, med
tilladelse af fru Solvejg Aakjær Bjerre og Gyldendals Forlag. Trykt i
500 eksemplarer, hvoraf ingen kommer i handelen. Bogen er trykt med de
originale stokke, som er skåret af kunstneren Henry Bailum, Holstebro.
Den originale retskrivning er bibeholdt.
Hæftet er med 20 træsnit illustreret til digtet af Jeppe
Aakjær. Karup Aa
|
|
Fra hæftet digt
nr. 9
Du klare
Strøm med de svale Bølger,
der duger Heden saa bredt et Bord,
mit Blik ærbødigt din Krumning følger,
til hvor du dykker i dyben Fjord.
til dine Bredder min Slægt var bundet,
ved dine Bølger jeg Liv har fundet,
du er som traad i mit Livsvæv tvundet,
du tungt henskridende Karup Aa. |
|
|
|
 |
|
Skænket eget privateje. En forårsdag mod Karup Kirke og By
Oliemaleri 1964 af Carl Hedelain 1896-1966. Str. 80x100 cm |
|
Bemærk den gamle og
smukke maleriske bro som den så ud dengang. Læg mærke til ved broens
venstre side foran står den gamle skelsten for Ringkøbing amt. Den gule
bygning er Karup gamle skole som Märtens købte og indrettede som
privatbolig og i venstre side ses tilbygningen med atelieret han byggede
til.
Carl Hedelain kom i mange år om foråret i en længere periode til Karup
for, at male der i områderne, og så boede han altid i et værelse ved
Bager Laursen, Karup Bageri på Østergade, samme sted som det ligger i
dag.
Når jeg så han med sit malegrej fra bageren gik ned ad
gaden mod åen og kirken, stod jeg ofte som dreng og yngre beundrende og så på når han malede
der, og i de nærmere områder ved åen.
I efteråret 1963 kørte jeg igennem Randbøl skov som rejsende, og der
stod Hedelain og malede, jeg stoppede op og vi talte sammen. Jeg
bestilte der ovenstående motiv som et bestillingsarbejde, han ville så
male det i foråret 1964 når han kom til Karup. Vi aftalte prisen og jeg
afregnede for billedet på stedet.
Han skulle så aflevere det i frisørsalonen hos min Far som kendte Hedelain, når han var færdig med arbejdet i foråret.
Hedelain boede i Randbøl og kende Märtens som også engang havde boet i dette område,
han fortalte mig engang de havde malet sammen.
Måske var det Märtens der gjorde Hedelain interesseret og også betaget
af dette inspirerende landskab på disse maleriske områder på Karup
egnen.
Billedet skænkede jeg i Januar. 2002 til Karup kommune hvor det blev
ophængt på Rådhuset. Efter Kommune ændringerne, er det nu ophængt på
Præstegården i Karup.
Det er mit håb billedet vil blive til glæde derude, så man i fremtiden
kan se, hvordan motivet med den smukke og historiske særegne rest af Karup Kirke,
og landskabet med kirkebakken og den lille forhøjede
kirkebakke i forgrunden med de forskellige og maleriske oprindelige nivoer som
det
dengang tog sig ud, set fra åen ved den gamle bro, op mod Karup Kirke og by.
|
 |
|
Skænket eget privateje.
Oliemaleri. Alfred Märtens. Mod Årestrup å og Tinghøjvej i Karup |
|
Billedet er malet i
efteråret 1934 eller 35 sidst på eftermiddagen med Himlens begyndende
aftenlys i horisonten ned over landskabet. I det fjerne ses silhouetten
af taget på en ejendom, og et hestekøretøj hvor der på vognen sidder en
person der taler med en der står på vejen. I forgrunden falder lyset på
længen til venstre. Imellem bygningerne ser man Årestrup å og broen
hvor den smalle sandede Tinghøjvej snor sig op igennem det smukke
blomstrende hede landskab i sin fulde farvepragt.
Et motiv med alle disse naturindtryk, og som den store naturelsker
Märtens var, faldt det lige i hans smag, der fik han lige serveret det
landskab han drømte om at male på et guldfad.
Billedet malet i hans egen kendte fremragende ekspressionistiske stil,
som han mestrede til fulde, med de hurtige sikre kraftige strøg i al
prima maleri. Samtidig havde han den store medfødte evne, at kunne bygge
sine motiver sikkert op på billedfladen.
Billedet skænkede jeg i Januar.2002 til Karup kommune hvor det blev
ophængt på Rådhuset. Efter kommune ændringerne, er det nu ophængt på
Præstegården i Karup.
Det er mit håb billedet vil blive til glæde derude, så man i fremtiden
kan se, hvordan dette motiv og landskab dengang tog sig ud.
|
Vald.
Andersen.
Fra Alheden
Poul Kristensen Forlag - Herning. MCMLXXV
Lyng – Landbrug – Plantager |
Citat uddrag fra
ovenstående bog.
Indtil 1637, var en særlig retskreds, Karup birk. Endnu findes der en
høj som bærer navnet Tinghøj. I en slugt ned mod Årestrup å-dalen, kaldt
Svintrug, fandt man for en del år siden - skrives i 1926 – en mærkelig
stensætning, som man antog for et hedensk alter, men som snarere må
antages for, at være Karup birketing. Stensætningen bestod af en stor
flad sten, 4 alen lang og bred, omkring fandtes en 21 alen lang
halvrunding af opretstående store kampesten. Det mellemliggende rum var
pikket med små sten. Det hele var anlagt ind i bakken, og forbi stedet
førte og fører endnu en gammel lyngvej ud til Tinghøj. Samme beretning
omtaler at der langs Årestrup ådalen imod Karup fandtes et egekrat, som
for 50 år siden var mandshøjt, og hvori der voksede anemone og
liljekonval. Citat slut.
Tinghøjvej der førte ud til Karup birk og retskreds, er opkaldt efter
Tinghøj. |
 |
|
Oliemaleri privateje. Karup Mølle. Signeret A. Märtens 36 – Eel 38. Str
55,5x102,5 cm |
|
Et interessant maleri.
Dette billede som er signeret med forskellige årstal af de to maler
venner Alfred Märtens og Knud Eel, fik jeg
kendskab til ved en
henvendelse af ejeren af maleriet, med nogle spørgsmål til mig omkring Märtens.
Læg mærke til Märtens har malet billedet om sommeren 36, hvor
han døde samme efterår.
Min formodning er at ovenstående billede har
Knud Eel set ved et besøg i kunstnerhjemmet i Karup efter Märtens død, at det ikke var
blevet færdiggjort.
Han har så taget det med over i anlæget hvor motivet er taget fra ned
over mølledammene, og måske har han i sommeren 38 stået og malet det
færdigt der,
på samme sted som Märtens?
Dette kunne han
godt gøre, da deres malerstil og opfattelse af motiv og malermåde,
på nogle måder minder om hinanden. Knud Eel har også arbejdet i Karup
områderne.
|
 |
|
Hotelejer Charles Schmidt, Karup. Signeret Jórn 36 |
|
Et
spændende og interessant oliemaleri. Forsøger at finde ud
af malerens identitet, nærmere herom følger. Billedet
er ophængt på Viborg Stiftsmuseum.
Fornemt malet af kunstneren, med en fin fortolkning af hotelværten der i
en ledig stund, lader sig
portrættere, siddende skrånende over mod bordet afslappet, med det
betænksomme funderende blik,
nydende en af dagens
gode cigarer.
Citat af Historiker Inger Merstrand, Karup Lokal Historiske arkiv.
Det gamle Hotel på Østergade 10 i Karup, blev bygget i 1906 og blev
omkring 1920 købt af Charles Schmidt der drev hotellet som afholdshotel.
Han lejede fiskeretten i Karup å af lodsejerne og lejede ud igen til de
mange lystfiskere, der begyndte at komme til byen.
Både for dem og for de talrige kunstmalere der fik øjnene op for
skønheden i de udstrakte hedearealer og den tungt henskridende Karup å,
blev hotellet et yndet opholdssted, og værtsparret blev venner med mange
af malerne, og fik efterhånden en fin samling tegninger og malerier, som
betaling for kunstnernes ophold på hotellet.
Charles Schmidt var en kendt og agtet mand, der i en periode var
sognerådsformand. I 1944 solgte han hotellet. Det nedbrændte i
eftersommeren 1946 og blev derefter bygget op i to etager, så det kom
til at se helt anderledes ud.
|
 |
|
Helligkilden i Karup. Blyant signeret. Jórn 36 |
|
Den
undergørende kilde blev genfundet i 1906 af Skolelærer J.P.Wammen,
Karup. Den udspringer sydøst for Kirken tæt ved Karup å. Skrevet af kunstneren på tegningen. Den hellige kilde i Karup. Til Fru
Schmidt d. 13-9, med tak. Forsøger at finde ud af malerens identitet,
nærmere herom følger.
Den hellige kilde i Karup.
Det var ifølge overleveringen en blind kvinde, der i længst henfarne
tider drømte, at hun badede i en kilde ved Karup hun tog til stedet, som
hun huskede efter drømmen, badede og faldt på knæ, og priste den hellige
Jomfru, for det undergørende vand, havde givet hende synet igen.
Straks førtes kildens ry mod nord og syd vidt ud over heden med
studeprangere og bissekræmmere, og tætte skarer af blinde og døve og
værkbrudne stævnende til stedet.
Snart kom også den hellige Jomfrus stedfortrædere og Kristi statholdere
på jorden for at regulere tilstrømningen og skaffe de kilderejsende
afløb for den taknemmelighed der så naturligt meldte sig, når de følte
sig bedrede eller helbredte. Pengene strømmede ind, gaverne tog
yderligere fart, og en mægtig ny vor Frue Kirke rejstes, med syv
hvælvinger og et tårn med et højt spir.
Der oprettedes et hospital i dens nærhed, hvor de syge blev passet af
munkene. I gamle skrifter nævnes en hospitalsforstander Hr. Avonis 1480
og Mourids Poulsen 1525.
I 1744 kom Karup kirke ind under Aunsbjerg, og den sidste del af den blev
nedbrudt, undtaget den lille kullede bygning
som nu
står tilbage smuk og præget af ælde, skibets vestlige del.
Den står på en bakke højt over åen med hvidkalkede sengotiske
munkestensmure, og giver stedet og området med de forskellige årstiders
skiftende, et stemningsfyldt fortællende erindringsbillede der strækker
sig ned i fortiden,
ind i nutiden og ud i fremtiden.
|
 |
|
Hans
Smidth 1839-1917.
Karup
Kirke, signeret Hans Smidth |
|
Storkene samler sig til rejsen. Solnedgangstid.
1893-1917. Pen og sort blæk.Størrelse 14,6x25,8. Tegnet til KF efter det af KF købte maleri med
samme titel 1893.
SMK
foto. Billedet tilhører Statens Museum for Kunst.
Tilladelse til at gengive billedet på kunstprofilen, givet af Statens
Museum for Kunst. |
|
Bemærk
den store flok af storke på kirkens tag. Jeg kan
også huske som dreng dette smukke uforglemmelige syn, også når storkene
samlede sig i store flokke nedenfor for Kirken på engen ved åen,
hvorfra de hentede en hel del af deres føde.
Skyggemaleren Søren Mikkelsen, som også her er vist på kunstprofilen,
boede i barndomshjemmet i Skygge på Skygge Nedergaard og han havde
forbindelse med Hans Smidth. Når han var på besøg på gården i Skygge
fulgtes de ofte ad ud i naturen og malede i hinandens selskab. Et par
somre havde Hans Smidth også søsteren med på besøget.
Litteratur og biografi på internettet. SMK Hans Smidth. Skive Museum. |
 |
|
En dejlig augustdag på enten Grove - Gedhus, eller Hessellund hede
Eget privateje. Akvarel str. 25x36 cm. Signeret L Himler |
|
Et minde
fra Krigens tid 1940 - 45. Fliegerhorst Grove, som Flyvestationen blev kaldt efter opførelsen, af
den Tyske besættelsesmagt.
Min Far Thomas Christian Nielsen, i daglig tale kaldt Barber Nielsen
drev frisørsalon i Karup i mange år fra 1936-72 på Østergade 1. Jeg blev udlært frisør der
hos Far, var ikke mere end
8-9 år da jeg begyndte med at hjælpe til, sæbede ind før barbering, vaskede hår med mere.
Fik således tidligt en del erindringer fra tiderne i frisørsalonen, og
med taknemmelighed den oplevelse og glæde, at arbejde en hel del år ved
Fars side.
Uddrag fra Fars dagbog. Karup d. 20/9 - 1947
Som saa mange Gange før sæbede Flemming ind i Dag, og begyndte saa smaat
at prøve at barbere. Han barberede lidt paa Jens Peter Jensen, Peter
Jylland samt en der arbejder paa Flyvepladsen, han er fra Bjerringbro.
Ligeledes vaskede Flemming Haar paa Henry Jensen samt Ernhardt Balle,
det er god hjælp for mig, naar han hjælper til i Forretningen, samtidig
er det en Glæde ved at have ham her, hvorvidt han vil være Barber ved
jeg ikke, men det er sjovt at have ham ved Siden af sig.
Historien om billedet.
En Tysk
soldat som lå på Flyvestationen i Karup malede i sin fritid akvareller fra
områderne. Jeg tror dette dejlige motiv er taget fra et af områderne ved
flyvestationen enten Grove - Gedhus eller
Hessellund. Man ser træernes skygge ned på den snoede grusvej, skyer og sol med lyngen i blomst på heden,
denne smukke efterårsdag.
Den Tyske soldat som har malet billedet kom ind i frisørsalonen og skulle
klippes, men havde ingen penge,
han viste ovenstående fint stemningsfuldt malet akvarel, og spurgte om han kunne blive
klippet for den.
Det sagde min Far ja til, billedet blev derefter hængt op og hang på sin
faste plads i alle årene fremover
i frisørsalonen. Nu ejer jeg billedet. |

Hedebonden Peter Laursen Kølvraa. Blyantstegning sommeren 1931 af Achton
Friis.
I
årene 1931 32 og 33 rejste forfatteren og maleren Achton Friis sammen
med den fynske maler Johannes
Larsen op igennem Jylland, for der at finde og berette om interessante personer, samt
tegne portrætter og landskaber
der tiltrak dem deres opmærksomhed.
Deres fælles oplevelser blev nedfældet i tre bøger bind 1, 2 og
3, De jyders Land.
Achton Friis forfatter til bøgerne, tegnede også portrættegningerne,
medens Johannes Larsen tegnede landskaberne i tuschtegninger.
I
1931 lå der i Kølvraa en af de mærkeligste hedegårde som hed Ansgård,
den var ca 160 år gammel for
yderlængernes vedkommende, stuehuset var en smule yngre med
røde mursten og bindingværksstolper
af knudret egetømmer, medens de to yderlænger måtte
nøjes med fyrretræ. En fjerde længe som lå mod
øst, var nedrevet.
Gården har været gammel, allerede da Mads Dos og Met Kjølvroe traskede
rundt i lyngen heromkring på
deres stunthoser og sang til hinanden ud over moser og
kær. Der lå et tungt og gammeldags præg over den lille hedegård med de
usammenbyggede længer i dens
dalkløft, med udsigt ud over de smukke omgivende hedearealer.
Gårdens ældste beboer var af ydre lige så ejendommelig som stedet. Peter
Laursen var født i Nørre Felding
i 1863, og købte hedegården omkring år 1900.
Han var også omvandrende lærer i mange år og underviste i Kølvraa, Grove,
Graasand og Faarbæk, og således
spredte han sine kundskaber over en kvadratmil hedejord. Var en klog
og meget vidende mand, at tale med.
Han var ikke det man forestillede sig ved en skolelærertype, men en egen
mærkelig hedebondetype.
Man kan se på tegningen, at der under hans vandringer fra sted til sted,
og hans gang bag ploven er faret
mangen en vestenstorm henover, hans hoved hår og skæg.
Hans søn som drev hedegården i 1931, var også en dygtig
billedskærer, der med stor interesse
arbejdede med dette i sin fritid.
Peter Jylland, Karup
Maleriet af Peter
Jylland er malet af Alfred Märtens. Signeret - glædelig jul 1926, Karen
og A Märtens.
Eneboeren - kaldet Peter
Jylland kendte jeg fra tiden jeg boede i Karup. Har besøgt ham han boede
til leje i et lille hus som lå nede ved åen ved enden i nærheden af et
stort åsving med udsigt op til sydsiden af
kirken. dette åsving er nu væk, åen blev rettet ud - årstal følger. Huset ejedes af Urmager Kristensen, der også ejede og drev et
væveri i Karup beliggende åvej nummer 4. På første sal stod vævene og i
lokalet nedenunder var der et mindre lagerlokale og et lille
urmagerværksted. Kristensen var selvlært
urmager og sad der og reparerede ure.
I min tid som dreng da jeg kom
der så jeg ikke han tog sig noget videre af væveriet, det var urene han
gik op i. Han lærte Ejnar Lauridsen op til at passe maskinerne på
væveriet, og der arbejde Peter Jensen også - Peter væver som han blev
kaldet. Det pudsige
var, at de to der må ha lært finessen med at reparere ure, for begge
oprettede også et lille urmager værksted i deres hjem i Karup, og arbejdede med
at reparere dem i deres fritid.
Mere tekst følger snart til dette indlæg.
Nye indlæg
følger.
Hjmmesider. Nogle kunstnere og gallerier.
www.karinanielsenrios.com
Kunstvæverske Karina Nielsen Rios. Textile desingn and innovation.
Spændende kunstner i familien.
|